tirsdag den 24. juni 2014

Hvad smykkefadet gemte #3…

smykkefadet kunne man også se en blanding af store og små, hvide perler. 

 
Det er to lange kæder af ferskvandsperler, som ubetinget er blandt mine yndlingsperlekæder :-)  

Dem har jeg på i tide og utide, og der er ikke den anledning, som de ikke passer til – arbejde, såvel som fest :-)  Jeg bruger dem næsten altid sammen.  Det kan være som lange løshængende kæder, eller jeg lægger dem dobbelt til en fire-radet perlekæde, eller jeg snor dem sammen som en klassisk snokæde (se princippet her).

Begge kæder har udskiftelige smykkelåse og er monteret med dupsko.

Hver kæde har sin egen inspirationskilde.

Den første perlekæde med meget store og små perler i uens rækkefølge er stærkt inspireret af et design, som Lynggaard på et tidspunkt havde i kollektionen.  Den var ret kostbar.  Så vidt jeg husket, kostede den noget i retning af 8000,- kr.  Så selvom, at det her er en af kronjuvelerne i min samling, qua de meget store perler og deres meget fine kvalitet, så løber min perlekæde slet ikke op i det niveau.  Det er noget enhver kreativ sjæl kan li’ :-)

Jeg synes også – i al beskedenhed – at håndværket i min kæde er flottere, bl.a. kan jeg montere dupskoene sådan, at de sidder flot på perlen, hvor Lynggaards kæder ofte har et uklædeligt gab mellem perle og dupsko, som øges ved brug.  Vi anvender heller ikke samme teknik.  Lidt forenklet sagt, kan man sige, at Lynggaard ”limer” dupskoen på kæden, og at jeg ”syr” dupskoen på. 

Jeg vil også gerne bemærke, at denne slags lange perlekæder, er et kæmpe arbejde at sy.  Måske du husker, hvordan det sidste år, tog mig ret mange forsøg, før jeg fik lavet en perlekæde á la denne færdig til min mor?  Og hver gang var det et kæmpe arbejde... Først var det en "bussemand", så var det "en Ketty" og endelig var den færdig :-)
 
Den anden perlekæde med skiftevis større og mindre perler er inspireret af en perlekæde som prins Henrik forærede dronning Margrethe, da hun blev 40 år. Ja, lidt kongelig har man vel lov at være :-)  Dronning Margrethes perlecollier er en smuk perlekæde med fire rækker af kulturperler med skiftevis større og mindre perle.  Min perlekæde er en nyfortolkning :-)

Kh.
Bella


Fakta:
Perlekæde nr. 1
  • Ferskvandsperler, naturligt hvide, meget flot lustre (klasse A), størrelse (diameter): 11-13 mm (store) og 2 mm (små)
  • Syet op på perletråd med knude mellem hver perle
  • Monteret med sølv-dupsko
  • Længde på perlekæden: 110 cm (uden lås)
  • Lås: udskiftelig smykkelås, Lynggaardlås: kugle, "Smilet" i hvidguld og guld (10 mm i diameter) 

Perlekæde nr. 2
  • Ferskvandsperler, naturligt hvide, flot lustre (klasse A), størrelse (diameter): 6 mm (store) og 2 mm (små)
  • Syet op på perletråd med knude mellem hver perle
  • Monteret med sølv-dupsko
  • Længde på perlekæden: 110 cm (uden lås)
  • Lås: udskiftelig smykkelås, Lynggaardlås: kugle "blonde" i hvidguld (10 mm i diameter)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...