søndag den 6. december 2015

Istapper af glasperler...


Denne uges adventsgave til min mor, svigermor, Christina og Louise er istapper lavet af glasperler.  

Så nu skal de finde grene frem, som de kan hænge på :-) 

Det skal jeg også selv, for jeg skal ha' de flotte og enkle istapper i glas, som Louise lavede til mig i adventsgave sidste år, op at hænge :-)  Sidste år pyntede de i entreen, i år bliver det i køkkenet eller på arbejdsværelset.

Jeg har brugt glasperler fra Grafical i klart glas i tre størrelser (3 mm, 4 mm og 6 mm) til at lave istapperne.


Jeg starter med at klippe et stykke metaltråd (40 cm), bøjer det på midten, sætter én 3 mm. perle på tråden og drejer tråden om perlen.  Men ikke for stramt, for perlen skal kunne dingle og fange lyset.  Herefter sætter jeg henholdsvis 15 stk. 3 mm perler på, efterfulgt af 11 stk. 4 mm perler og herefter igen 10 stk. 6 mm perler på, og tilsvarende på det andet "tråd-ben".  Når det er gjort samles de to ender, de snoes sammen et par gange og øjet til ophæng snoes, bøjes og låses fast om "øje-halsen".  Enderne klippes af med en bidtang og "øje-halsen" klemmes med en fladtang, så der ikke er noget der stritter og river.  Til sidst snoes istappen om sig selv.  Hold fast i ophængsøjet og drej i spidsen, så istappen tager form.


Tråden jeg bruger er en 0,4 mm forsølvet kobbertråd fra hobbybutikken.

Herefter er de klar til tråd til ophæng, og til at blive pakket og foræret bort :-)


Ha' en glædelig anden søndag i advent!

/Bella

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...