søndag den 12. juni 2016

Intro til hæklediagrammer...


I kølvandet på mit første hæklediagram med v-masker, vil jeg gerne bidrage med lidt hjælp til hvordan man læser hæklediagrammer.  Som mennesker er vi forskellige, nogle elsker tabeller, figurer og diagrammer, og for andre giver de ingen mening.  Jeg hører til blandt dem der værdsætter en komplementerende visuel illustration, og derfor holder jeg også af hæklediagrammer :-)

Det fine ved hæklediagrammer er, at de viser hvordan mønstret ser ud, og jeg synes personligt, at det giver et godt overblik -- et overblik som hækleopskriftens prosa ikke giver mig -- og jeg oplever selv diagrammer som intuitive.  

Men ikke alle synes, at læsning af et hæklediagram er intuitivt.  Normalt læser vi fra øverste venstre side mod højre, men sådan læses hæklediagrammer ikke.  De læses, som der hækles!

Hvis diagrammet er rundt (f.eks. dollies eller bedstemorfirkanter), så startes der i midten og læses mod uret -- ganske som man hækler!.  Hvis diagrammet er lineært, så læses mønstret fra bunden, og første række læses fra højre mod venstre -- netop som man hækler!  

Kig forbi hos Garnmasken, og se Anne-Pias fine forklaringer på begge ovennævnte eksempler.

Hobbyguiden.dk finder du en oversigt med de mest benyttede hæklesymboler.  Hos Garnmasken finder du en udtømmende liste over hæklesymboler (og mange flere end jeg anede eksisterede :-))

Selv mangler jeg et enkelt program eller en app til at tegne hæklediagrammer med -- bruger du ét, som du kan anbefale?

/Bella

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...