søndag den 25. september 2016

Origami-stjerner af kortsider...


Måske du husker, at jeg var meget heldig at få nogle gamle bøger med kort fra mit arbejde.  Der ryddes nemlig op i gemmerne, dels fordi den afdeling, hvor jeg er, skal lukke, og dels fordi den anden skal flytte.  

Jeg har bladret i kortbøgerne mange gange, men ikke rigtig nænnet at klippe i dem eller folde origami af siderne -- før forleden dag :-)

Jeg ville nemlig gerne ønske Kirsten tillykke med fødselsdagen med en hjemmelavet gave, for det er blevet en hel lille tradition :-)  Sidste år fik hun en uro, året før store flettede hjerter, men lavet i dæmpet beige farver og derfor mindre julede, og året før igen havde jeg lavet bogmærker til hende, fordi hun er en læsehest :-)

I år havde jeg lyst til at prøve kvaliteten af bogsiderne af, for at finde ud af om de egnede sig til origami.  Det korte svar er JA!  Bogsiderne er rigtig gode til netop denne typer stjerner:


Af en bogside får man en stjerne der måler ca. 13,5 cm fra spids til spids.  Det er en fin størrelse :-)

Jeg har lavet huller til ophæng med huldimseren:


Samt sat sølvfarvet tråd i, med varierende længde, til ophæng:


Hvis du har lyst til at lave tilsvarende stjerner, så finder du en fin vejledning her.  God fornøjelse!

/Bella

12 kommentarer:

  1. Hvor er de fine - jeg har også nogle gamle kort bøger, så måske jeg skulle prøve:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, prøv, for de er nemlig ret fine :-) ...og lad mig tilføje, enkle at folde :-)

      Slet
  2. Fine stjerne. Det giver liv at de ikke bliver helt ens

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :-) Og ja, det har du ret i, det giver liv, at de ikke er ens :-)

      Slet
  3. Kære Bella
    Hvor er de fine. Jeg har selv fået noget rigtig fint papir, sådan rigtig julet, dem vil jeg prøve at lave i mini til juletræet.
    Rigtig fin ide.
    Har i øvrigt været heldig at få 3 tapetbøger fra en farvehandel, som skulle lukke.

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jette, tak! Prøv dem endelig af, for de er ret enkle og ret effektfulde. Hvor er du heldig med tapetbøgerne -- det er næsten som at vinde i lotto :-) Jeg har endnu ikke nænnet at klippe i mine :-) Ja, det er lidt fjollet :-)

      Slet
  4. Hvor er de bare fine - heldige, heldige Kirsten! Der er bare noget helt specielt med kort. Jeg elsker verdenskort, Atlas, vejkort - kort i alle afskygninger. God idé at lave noget kreativt af dem.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Malin -- og heldigvis synes Kirsten også at hun er heldig :-)
      Ja, stjernerne gør sig godt i kort-papir :-) Jeg har også en plan om at lave nogle (faktisk mange) til biblioteket, hvor kortbøgerne kommer fra, for når biblioteket flytter i nye lokaler (oven i købet nybyggede lokaler), så kan de sikkert godt bruge lidt at pynte op med :-)

      Slet
  5. YAY! Hvor er de bare flotte - virkelig kønne, Bella!
    Fedt med den slags bøger - kender dog godt det der med ikke rigtigt at kunne nænne at sætte saksen i dem...jeg er VILD med bøger (gammel lit.studerende, so it figures! ;-)).
    Håber ikke at du kommer til at stå uden arbejde...lyder ikke for godt med at din afdeling lukker :-( KH Lilly

    SvarSlet
    Svar
    1. Altså mange tak, Lilly! :-) Jeg synes også at det er fedt, at bøgerne kan genbruges på denne måde :-)
      Det er faktisk trist at afdelingen lukker, men sådan er det. Jeg kommer ikke til at stå uden arbejde, men jeg får meget, meget længere til arbejde. Men jeg er heldig at beholde arbejdet :-)

      Slet
    2. Pyyyha, det lyder IKKE sjovt, Bella! Ja, det er trist med sådanne lukninger...øv! Og ærgerligt at du får så meget længere til arbejde. Det kan jo godt betyde ret meget for din hverdag. Men trods alt positivt, at du ikke mister dit job :-)

      Slet
    3. Lukningen er et resultat af regeringens besparelser på universitetsområdet sidste år. Og det er bestemt ikke sjovt, men så er det, at man må fokusere på netop det positive :-) Set i det lys, er det en kæmpe luksus at kunne beholde arbejdet :-)

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...