søndag den 5. oktober 2014

Kastanje-tid...


Jeg benyttede mig af det fine vejr i går til at få samlet kastanjer.  Jeg samlede også kastanjer sidste år, og arrangerede dem som et smukt stilleben på mit mødebord på arbejdsværelset.  Men lige nu er mit mødebord fyldt med bunker af papirer, og der er ikke plads til kastanjerne der.


Jeg har også andre planer, for jeg er inspireret af Lisbet og vil også prøve at tegne på kastanjer :-)  Så lige nu ligger mine kastanjer blot fint til tørre på køkkenbordet :-)


Jeg ved også, hvad jeg vil tegne.  Jeg vil tegne disse enkle blomster:


Tendensen og slægtskabet fornægter sig ikke -- det er en anden udgave af mussel-mønstret.  Dette mønster kommer fra Jäger Eisenberg og kaldes blau saks (blå saks).  Hanne Øvlisen har det også med i sit fine lille værk, som jeg har henvist til før.  

Netop dette stempel er brugt i perioden 1950-1960, og det passer meget godt, for jeg har arvet fadet (og en tilhørende skål) fra min bedstemor (Inga).  



Som Hanne Øvlisen oplyser er det nu porcelænsfabrikken Kahla som producerer porcelænet, og de har ydermere en fin netbutik, hvor dette stel med det charmerende retro-look kan købes.

Lad mig tilføje, at jeg har skrevet til Kahla-porcelænsfabrikken og forhørt mig om det er OK, at jeg lader mig inspirere af deres blau saks-mønster, og tegner det på sten, kastanjer og andre materialer for min egen skyld og til min egen ikke-kommercielle brug.  Nu venter jeg spændt på hvad de svarer.

Med blau saks-mussel-mønstret på kastjanerne (såfremt der gives grønt lys) bør jeg ikke træde Royal Copenhagen og deres advokater over tæerne i forhold til deres opfattelse af at Mega Mussel-mønstret krænkes.  Men alligevel, for god ordens skyld er her til sammenligning en frokosttallerken med Mega Mussel. 




Kh.
Bella

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...