torsdag den 17. december 2015

Perle-fin søndag...


I søndags forkælede jeg mig selv med en fridag, som jeg brugte på at sy to perlekæder til Lilly.  Jeg havde strenget dem op, og sådan havde de ligget klar i flere dage, klar til den hyggelige del af perlesyning :-)


Den ene perlekæde består at store hvide kartoffelperler, den anden af mindre hvide, top-borede dråbeperler.  Begge med flot glans (lustre) og begge skulle monteres med kugle-magnetlås.


Det du nu skal forestille dig er, hvordan jeg med varm te i koppen og julemusik i radioen hyggede et par timer, for det bliver nemlig ikke meget bedre :-)

Da begge kæder skulle monteres med magnetlås, har jeg syet dobbelte knuder mellem de tre første perler på hver sin side af låsen på begge perlekæder, for at forlænge holdbarheden af perlekæderne.  Jeg har syet enkelt knude mellem alle de øvrige perler.  Perlekæderne er syet på almindelig perletråd (slået af tre tråde), og begge perlekæder måler knapt 44 cm inkl. lås.



Jeg har i et tidligere indlæg fortalt om de topborede dråbeformede perler (læs indlægget her), og her kan du se, hvordan de "danser" når perlekæden er syet:



Det er meget, meget charmerende og betyder også, at perlekæden kræver plads på halsen.  

Det gode ved denne størrelse perler er, at der skal mange knuder til (det er selvfølgeligt et større sy-arbejde), men knudernes ekstra fylde, betyder at en standard-streng af perler af denne type stort set altid er lang nok -- også til at give den ekstra plads, som de "dansende" perler kræver.  I det konkrete tilfælde havde jeg fire perler tilovers.

I den kommende weekend, skal jeg sy perlekædejulegaver, så jeg har endnu en skøn weekend i vente -- ikke mindst fordi alle øvrige julegaver er klaret :-) 

/Bella

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...