lørdag den 16. januar 2016

Fransk film inspirerer til nye perlekæder...

Ja, jeg ved det, det lyder højttravende og elitært :-)  

Men det er det på ingen måde, for den franske film "Bon appétit hr. præsident", der har inspireret mig til nye perlekæder, er en sød film om en kvinde, der i et par år, var den franske præsidents private kok.  

Politikens anmelder, Kim Skotte beretter hvordan, at filmen i store træk er baseret på historien om Daniele Mazet-Delpeuch, der blev præsidents Mitterrands kok, og den første kvindelige kok i Elyséepalæet.

Filmen er et komediedrama fra 2012, hvor den private kok, Hortense Laborie, spilles vidunderligt af Catherine Frot.  Det var lige sådan en film, der passede mig torsdag aften, og som DR K forkælede med :-)

Det var en film jeg kunne hækle til, og udover at følge handlingen, kunne jeg også nyde den ene smukke perlekæde, og ikke mindst kombination af perlekæder, som Hortense/Catherine havde på.  

På én og samme tid blev jeg underholdt og inspireret.  Hvor tit sker det?

Med fransk raffinement og elegance bar hun lange, ensfarvede perlekæder i forskellige farver og perlestørrelser, gerne forkortet og samlet med en knude (sådan som det var moderne i 70érne -- det kan jeg huske fra min mor .-)).

I min søgen efter billeder fra filmen, der viser den elegante og raffinerede brug af perlekæder, er jeg imidlertid stødt på denne lettere arrogante anmeldelse af filmen (af Christian Bo Michelsen ved Film-nyt.dk), hvor det konkluderes, at "[f]ilmen vil egne sig godt til den midaldrende kvinde, med ravhalskæder..."!  

Lad mig sige det som det er, jeg så ikke én ravhalskæde!  Jeg så kulturperler, koralperler, perler af agat, af jade og muligvis af hematit (blodsten), men ikke af rav.  Han ved med andre ord ikke, hvad han snakker om!  Men jeg vil afholde mig fra at generalisere, sådan som han også burde...

Nå, men der findes ikke mange billeder af filmen, og slet ikke som viser den inspirerende kombination af perlekæder -- men kig evt. her, her og her for at få en idé om, hvad jeg mener. 

Men nøj, jeg fik straks lyst til flere lange perlekæder, ensfarvede, tykke og tynde kæder (lad mig præcisere, kæder af ferskvandsperler, af hensyn til evt. anmelder :-)), som jeg kan kombinere med hinanden -- med fransk elegance :-)

Det passer også perfekt i forhold til den perlekæde, som jeg allerede går og drømmer om -- den skal nemlig også være lang.

Jeg drømmer om en lang perlekæde med disse perler (store forskellig-farvede kartoffelperler 10x8 mm):


Her er der to strenge perler, og det vil give en perlekæde på ca. 84 cm (inkl. lås).  Jeg drømmer dog om en lidt længere perlekæde, og overvejer derfor om jeg evt. skal kombinere med perler à la disse.

Det er da ikke det værste, at gå og tænke over... :-)

/Bella

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...