torsdag den 28. april 2016

Sy din egen snokæde (DIY)...


I dag vil jeg vise, hvordan man syer en snokæde, for det er markant anderledes og meget nemmere, end den teknik jeg anvender til de øvrige perlekæder (den kan du læse mere om her).

Man skal bruge: perler, perletråd, perlenål på hjælpetråd, målebånd, saks, lighter og spidstang.


Jeg har fundet nogle af mine restperler frem, for jeg vil sy en snokæde med blandede perle.  Men man kan også bruge hele perlestrenge.


Siden jeg allerede har en snokæde, hvor jeg er tilfreds med længden, så måler jeg ud fra den.  Den måler 100 cm.  Den typiske længde på en snokæde er ca. 90-100 cm afhængig af perlernes størrelse.  Min består af ret store perler, derfor maks længde. 


* Mål tråd op -- dobbelt længde + 40 cm ekstra.  Til min målte jeg 240 cm tråd op. 
* Før nål og hjælpetråd på perletråden og slå en knude i enden.  Nu lægger perletråden dobbelt.


* Træk 5-6 cm perler på perletråden.
* Slå en knude ca. 20 cm fra knuden i bunden af tråden, sådan at perlerne kan glide på tråden mellem de to knuder -- det gør du for at der ikke skal være en knude (i vejen), når du skal binde de afsluttende knuder.


* Træk nu yderligere 5-6 cm perler på.
* Slå en knude igen, og denne gang trække du knuden helt ned til perlerne og strammer (men ikke så stram at perlekæden bliver stiv) -- bruge evt. nålen til at føre knuden ned til perlerne.


* Sådan fortsætter du til perlekæden har den længde, du ønsker.  MEN ved de sidste 5-6 cm perler, som du trækker på perletråden, slår du IKKE den sædvanlige knude.


...her lidt tættere på, hvor man (måske) bedre kan se, at der ikke er nogen knude...


* Nu samler du perlekædens ender og binder to knuder oven i hinanden (dvs. kællingeknuder -- ikke råbåndsknob -- altså to knuder af samme slags, hvor man binder samme vej).



* Klip enderne af ca. 2 mm fra knuden.


* Brænd knuden med lighteren så enderne smelter, og pres knuden fin, lille og glat med spidstangen.  (Det er der ingen billeder af).

...her ser du den færdige afsluttende knude...



Nu er din snokæde klar til brug :-)


/Bella

Ps. Min nye snokæde måler 95 cm -- perlerne er en smule mindre end på den anden snokæde.  

Pps. Du kan sy samme slags perlekæde ved anvendelse af klassisk silkeperletråd med fastgjort nål.  Men brænd ikke den afsluttende knude.  Bind der imod et råbåndsknob og gem knuden under en knudeskjuler.

3 kommentarer:

  1. Hej Bella
    Det giver poludselig mening. Meget illustrative billeder. Nu skal jeg også have en snokæde. Har i øvrigt fundet de fine spiral-papirklips, du viste for nogen tid siden. Helt perfekt til snokæden.
    Mange hilsner Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jette.
      Godt, det er jeg glad for at høre :-)
      Herligt, ja, papirclipsne er velegnede til at samle snokæder. (Jeg mener at huske, at Lene havde købt de papirclips hun forærede mig i arkitektskolen i Århus' "materialebutik"). Du kan også lukke snokæden med en broche.
      Kh. Bella

      Slet
    2. Kære Bella, Det giver god mening. Nu var der bare sjovt med de spiralclips og ar det lykkedes at finde dem. Købte dem i 2 forskellige størrelser.
      Knus Jette

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...