fredag den 3. juni 2016

Gode råd til perlekædesyning...

I dette indlæg har jeg samlet en række gode råd til perlekædesyning af ferskvandsperler med den teknik, som jeg anvender, og som jeg tidligere har beskrevet i dette indlæg.  Karakteristisk for den teknik er, at man typisk måler perletråd op 6 gange perlestrengens længede.  Dvs. at hvis den "rå" perlestreng måler 45 cm, så måles der 6 x 45 cm op (+ en ekstra lille slat).  

Jeg har også tidligere skrevet et indlæg om hvorfor, at man strenger perlekæden op inden, at man syer den -- det kan du læse om her.

Nu til de gode råd :-)


Armbånd
Når du syer et armbånd, så mål ekstra tråd op -- gerne en ekstra længde, dvs. 7 gange perlestrengens længde -- for at sikre, at du reelt har tråd at arbejde med, når du skal afslutte, og du ikke sidder med noget småtteri, som er vanskeligt at arbejde med.  


Små perler
Når du skal sy perlekæde eller armbånd med små/mindre perler, så vær opmærksom, at der qua de mindre perler skal syes flere knuder, og derfor bruges mere tråd.  Mål derfor ekstra tråd op.  Jo længere perlestrengen er, jo mere udtalt bliver behovet for ekstra tråd.  Ved små perler til perlekæder, måler jeg gerne én ekstra længde tråd + endnu én længde, hvis jeg skal sy et armbånd -- jf. det første råd.


Store perler
Det modsatte gør sig gældende for meget store perler.  Her syes der færre knuder, fordi perlerne fylder meget, og der anvendes derfor mindre tråd.  Jeg måler typisk tråd op svarende til 5½ længde af perlestrengen.  Ved armbånd holder jeg de 6 længder for at have tråd nok, som omtalt i det første råd.


Lang perlekæde
Ved syning af lange perlekæder (80-100 cm) er det nok, at måle tråd op svarende til 5 gange perlestrengen -- uanset perlernes størrelse.
Nu er denne teknik ikke optimal til syning af lang perlekæde, men det kan lade sig gøre, og det er derfor et godt råd, at den samlede længde af tråd kan afkortes ved denne type perlekæde.


Magnetlås
Når du monterer magnetlås på din perlekæde eller armbånd, er det en god idé, at sy dobbeltknuder mellem de tre perler på hver sin side af låsen.  Det gør kæden mere robust, og derfor langtidsholdbar i brug, da kæder/armbånd med denne type låse oftest åbnes ved, at der trækkes i kæden for at få låsen skilt ad.

/Bella

2 kommentarer:

  1. Hej! Det er virkelig nogle fine smykker du laver :-) Hvor køber du perlerne og grejet til at lave smykkerne henne? Dbh. Naya :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Naya, tak skal du ha'!
      Nu hver ferskvandsperler er blevet meget populære kan man købe dem mange steder, f.eks. ANKU, smyks, pearl and pieces, Amaida, Ravstedhus, Uniqperler og Smykkebixen m.fl. Men de er også ret dyre mange steder. Jeg vil anbefale ANKU (også selv om at hjemmesiden og onlinebutikken ikke er super-elegant) men kvaliteten på perlerne er god og prisen er rimelig. Hvis du bor i nærheden, så aftal et besøg, for der kan du også købe smukke låse og mange af de øvrige materialer og værktøjer. Læs mit indlæg her (http://bellasbedrifter.blogspot.com/2015/04/materialer-og-vejledning-til-perlesyning.html) om materialer mm., for så kan du sikkert Google dig frem til gode steder at handle. Sagen er, at jeg har et kæmpe lager af perler og øvrige materialer, og mest handler smykkematerialer hvis jeg ser noget nyt jeg har lyst til at prøve.
      Kh. Bella

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...